Jak psát srozumitelné texty nejen na web 3

Vršení záporů

Dalším stylistickým zlozvykem, který ztěžuje srozumitelnost textu, je vršení záporů s předponou „ne“. Pokud je to možné, a většinou to možné je, měly by se v textu vyskytovat jen minimálně.

Příklad 1
Špatně: Obyvatelé vesnice si nemyslí, že by toto řešení bylo nedobré a neuskutečnitelné.
Dobře: Obyvatelé vesnice si myslí, že by toto řešení bylo dobré a uskutečnitelné.

Příklad 2
Špatně: „Je to nepěkné, neslušné a vůbec nám to neprospívá,“ řekl Jan Novák.
Dobře: „Je to ošklivé, sprosté a škodí nám to,“ řekl Jan Novák.

Klišé a předsudky

Nejsložitější struktury, které mohou zamořovat text, jsou klišé. Termín pochází z francouzštiny a znamená „štoček“. Když se ještě tiskařské desky sázely ručně, byla to předem nachystaná slova. Tiskaři jimi doplňovaly text, pokud byl příliš krátký.
V našem případě je klišé otřelá metafora, která bezmyšlenkovitým opakováním ztratila smysl a stala se konvenční banalitou a frází.

Příklad 1
Honička vypadala jako z akčního filmu. (Otřepaná a už nic neříkající fráze, kterou začíná každý druhá špatná novinová reportáž.)

Příklad 2
Silnice se změnila v kluziště, tankodrom, překážkovou dráhu. (Na silnici nikdo nebruslí, nejezdí tam tanky ani tam atleti neběží přes překážky.)

Příklad 3
Byl to čítankový příklad prohřešku, o kterém si všichni mysleli, že už se stal historií. (Čítanky jistě o takovém prohřešku nepíšou, historií se stávají velké činy, ale ne banality.)

Další příklady
Sud střelného prachu, časovaná bomba, bohatá trestní minulost, zápas Davida s Goliášem, chovat se jako chytrá horákyně, bombardovat telefonáty, sedět na sopce, vyrazit dech, uštědřit políček (pokud nejde o fyzický útok), házet do jednoho pytle, utrpět Waterloo, hnát vodu na mlýn, dostat zelenou, další přidávejte dle libosti.

Existuje jednoduchá pomůcka. Stačí si obrat představit jako doslovný popis reality. Většinou se u toho minimálně dobře pobavíte. Do kvalitního textu ale klišé nepatří. Jsou zavádějící a prokazují stylistickou lenost autora.

Využití umělé inteligence při tvorbě webů

Zadal jsem jsem Ai chatbotovi ChatGPT aby nám vysvětlil, jak může být nápomocen při vytváření webů. Jak sami uvidíte, text není úplně srozumitelný (např. "zděšeni"): Rád bych se podělil o svou...

Jak psát texty, abyste oslovili, koho potřebujete

Říká se tomu Tone of voice nebo tonalita. Jednoduše to znamená, jakým jazykem budete ke čtenářům mluvit. Chcete působit seriózně, cool nebo prémiově? Jaké výrazy chcete používat? To všechno se...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 2

Pasiva a nevyjádřené podměty Dalším stylistickým morem v češtině jsou v češtině a nevyjádřené podměty. Mají je rádi úředníci, policisté a politici, protože zamlžují odpovědnost za popisovaný děj či...

Jak vytvořit úspěšný web pomocí UX

UX - User eXperience (uživatelský prožitek) je všechno, co uživatel uvidí na vaší stránce a čím musí projít, aby se na ni dostal. Kromě struktury a obsahu je proto také důležité, jestli dobře...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 1

Dlouho jsem pracoval v novinách a upravoval texty po začínajících i zkušených novinářích. Dokonce jsem pro ně svého času napsal manuál, z kterého vychází následující série textů. Můžete si v nich...

Jak se dostat do webové pasti

Dnes mi volal bývalý klient, kterému jsme dělali před 10ti lety ve spolupráci s jinou agenturou webové stránky s e-shopem. Stěžoval si, že mu přestal fungovat administrační systém. Firma, pro kterou...

4 důvody, proč jsme vsadili na WordPress

1) Vše je aktuální Samozřejmě, že si můžete nechat naprogramovat stránky úplně od nuly nebo na systému, který si vyvinula agentura sama. V tu chvíli se ale stáváte jejím rukojmím. Nikdo jiný se...