Jak psát srozumitelné texty nejen na web 2

Pasiva a nevyjádřené podměty

Dalším stylistickým morem v češtině jsou v češtině a nevyjádřené podměty. Mají je rádi úředníci, policisté a politici, protože zamlžují odpovědnost za popisovaný děj či jev. Je to strnulý jazyk vyhlášek a právní pseudořeči, kterou ve skutečnosti nikdo normálně nemluví. Patří sem také výrazy „došlo“, „stalo se“ a další podobná slova. Text zbytečně natahují a komplikují.

Příklad 1
Špatně: Na muži byla pachatelem provedena loupež.
Dobře: Pachatel muže oloupil.

Příklad 2
Špatně: Dům se nakonec zboural.
Dobře: Firma nechala dům nakonec zbourat.

Příklad 3
Špatně: Došlo ke změně vyhlášky.
Dobře: Zastupitelé změnili vyhlášku.

Krátké věty

Výzkumy prokázaly, že pro čtenáře jsou snadno pochopitelné věty do pětadvaceti slov. Delší věty a souvětí odrazují od čtení, protože vyžadují příliš velké soustředění. Pětadvacet slov je tedy limit, do kterého se musíme při psaní vejít.. A jak toho docílit? Kde lze místo čárky udělat tečku, tam ji uděláme. Souvětí nesmí mít více než tři věty. Zvlášť komplikovaně působí věty vložené, kterým se proto vyhýbáme. Delší věty by se přitom měly střídat s kratšími, aby měl text rytmus a působil atraktivněji.

Příklad 1
Špatně: Jan Novák přišel domů pozdě večer, rozdělal oheň v krbu, vypil dvě láhve vína, vykoupal se, zapálil si cigaretu a pak si v obývacím pokoji sedl do křesla u televize a usnul v něm.
Dobře: Jan Novák přišel domů pozdě večer. Rozdělal oheň v krbu, vypil dvě láhve vína a vykoupal se. Pak si zapálil cigaretu. Sedl si v obývacím pokoji do křesla u televize a usnul v něm.

Příklad 2
Špatně: Jan Novák si rozdělal oheň v krbu, který byl v obývacím pokoji a u kterého si podle sousedů nechal před měsícem vyčistit komín, a sedl si u něj do křesla.
Dobře: Jan Novák rozdělal oheň v krbu v obývacím pokoji a sedl si u něj do křesla. Podle sousedů si u krbu před měsícem nechal vyčistit komín.

Využití umělé inteligence při tvorbě webů

Zadal jsem jsem Ai chatbotovi ChatGPT aby nám vysvětlil, jak může být nápomocen při vytváření webů. Jak sami uvidíte, text není úplně srozumitelný (např. "zděšeni"): Rád bych se podělil o svou...

Jak psát texty, abyste oslovili, koho potřebujete

Říká se tomu Tone of voice nebo tonalita. Jednoduše to znamená, jakým jazykem budete ke čtenářům mluvit. Chcete působit seriózně, cool nebo prémiově? Jaké výrazy chcete používat? To všechno se...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 3

Vršení záporů Dalším stylistickým zlozvykem, který ztěžuje srozumitelnost textu, je vršení záporů s předponou „ne“. Pokud je to možné, a většinou to možné je, měly by se v textu vyskytovat jen...

Jak vytvořit úspěšný web pomocí UX

UX - User eXperience (uživatelský prožitek) je všechno, co uživatel uvidí na vaší stránce a čím musí projít, aby se na ni dostal. Kromě struktury a obsahu je proto také důležité, jestli dobře...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 1

Dlouho jsem pracoval v novinách a upravoval texty po začínajících i zkušených novinářích. Dokonce jsem pro ně svého času napsal manuál, z kterého vychází následující série textů. Můžete si v nich...

Jak se dostat do webové pasti

Dnes mi volal bývalý klient, kterému jsme dělali před 10ti lety ve spolupráci s jinou agenturou webové stránky s e-shopem. Stěžoval si, že mu přestal fungovat administrační systém. Firma, pro kterou...

4 důvody, proč jsme vsadili na WordPress

1) Vše je aktuální Samozřejmě, že si můžete nechat naprogramovat stránky úplně od nuly nebo na systému, který si vyvinula agentura sama. V tu chvíli se ale stáváte jejím rukojmím. Nikdo jiný se...