Jak vytvořit úspěšný web pomocí UX

UX – User eXperience (uživatelský prožitek) je všechno, co uživatel uvidí na vaší stránce a čím musí projít, aby se na ni dostal. Kromě struktury a obsahu je proto také důležité, jestli dobře funguje v jeho PC prohlížeči i v mobilním telefonu atd. V opačném případě se web jednoduše nepovedl a místo brány představuje mezi vámi a potenciálním klientem hradbu.

Dá se říct, že UX je pro webové stránky hned po obsahu tou nejdůležitější věcí. Můžete mít krásný a efektní design, ale návštěvník se ve většině případů nepřišel kochat. Něco konkrétního u vás hledá. Pokud to rychle a snadno nenajde, zamíří rychle jinam.

Uživatel chce věci, na které je zvyklý

Nedávno jsem navštívil přednášku jednoho z největších „machrů“ přes UX Ondřeje Ilinčeva. Byla o věcech, které na webu zaručeně fungují (podle testování na lidech). Většině uživatelů se líbí, když je web jednoduchý (čistý design). Dále jsou to věci, na které je zvyklý – menu nahoře, logo vlevo atd. Informace, které hledá nebo chce řešit, musí najít nejlépe v horní části na první stránce. Zdá se to úplně logické a triviální, ale zdaleka ne všechny weby se tímto řídí. Někdy se totiž člověk diví, co se dá ve jménu originality stvořit za webové monstrum.

Informace, které uživatel hledá nebo chce řešit, musí najít nejlépe v horní části na první stránce.

Drátěný model, neboli „dráťák“

Pro tyto účely se nejdříve vytvoří tzv. wireframe (drátěný model). Prostě se rozvrhne, co kde na stránce bude. Dělá se to za pomocí obdélníčků a textu. Nic se nebarví, nedělá se žádná grafika. Dále se vytvoří sitemap – mapa webu. To je vlastně struktura, odkud kam povedou odkazy na konkrétní stránku. Důležitá je funkčnost, na parádu bude čas později.

Co je důležité pro vás, nemusí být pro jiného

Aby byl váš web úspěšný, musíme vědět, kdo je váš zákazník nebo uživatel, a co od webu očekává. Hodně firem dělá chybu, že si web dělá pro sebe. Považuje za důležité hned světu sdělit, jak firma vznikla, jak je úspěšná, co dokázala a kdo je její ředitel. Tyto věci patří do sekce „o nás“, „kdo jsme“, „náš tým“ atd. Zákazník potřebuje v prvé řadě vědět, co pro něj firma může udělat a jak to funguje, popř. kolik ho to bude stát. Kdo je marketingový ředitel si zjistí případně později. Takže ještě jednou prostě a stručně: web neděláte pro sebe, ale pro vašeho potenciálního klienta.

Využití umělé inteligence při tvorbě webů

Zadal jsem jsem Ai chatbotovi ChatGPT aby nám vysvětlil, jak může být nápomocen při vytváření webů. Jak sami uvidíte, text není úplně srozumitelný (např. "zděšeni"): Rád bych se podělil o svou...

Jak psát texty, abyste oslovili, koho potřebujete

Říká se tomu Tone of voice nebo tonalita. Jednoduše to znamená, jakým jazykem budete ke čtenářům mluvit. Chcete působit seriózně, cool nebo prémiově? Jaké výrazy chcete používat? To všechno se...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 3

Vršení záporů Dalším stylistickým zlozvykem, který ztěžuje srozumitelnost textu, je vršení záporů s předponou „ne“. Pokud je to možné, a většinou to možné je, měly by se v textu vyskytovat jen...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 2

Pasiva a nevyjádřené podměty Dalším stylistickým morem v češtině jsou v češtině a nevyjádřené podměty. Mají je rádi úředníci, policisté a politici, protože zamlžují odpovědnost za popisovaný děj či...

Jak psát srozumitelné texty nejen na web 1

Dlouho jsem pracoval v novinách a upravoval texty po začínajících i zkušených novinářích. Dokonce jsem pro ně svého času napsal manuál, z kterého vychází následující série textů. Můžete si v nich...

Jak se dostat do webové pasti

Dnes mi volal bývalý klient, kterému jsme dělali před 10ti lety ve spolupráci s jinou agenturou webové stránky s e-shopem. Stěžoval si, že mu přestal fungovat administrační systém. Firma, pro kterou...

4 důvody, proč jsme vsadili na WordPress

1) Vše je aktuální Samozřejmě, že si můžete nechat naprogramovat stránky úplně od nuly nebo na systému, který si vyvinula agentura sama. V tu chvíli se ale stáváte jejím rukojmím. Nikdo jiný se...